
 



2 

 

 

SADRŽAJ: 

 

 

 
I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 8 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 13 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 14 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 14 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 16 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 17 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 18 
 
 
VII ZAKLJUČAK ................................................................................... 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Novinar šabačkog lista „Podrinske“ i saradnik Radija Slobodne Evrope, Hanibal Kovač, fizički 

je napadnut 5. oktobra 2011. godine, u centru Šapca. Kovača je nepoznati muškarac udario nogom u 

leĎa i rekao mu da će „biti prebijen ili mrtav“. Prema navodima svedoka incidenta, muškarac je 

izašao iz dţipa bez registarskih oznaka, pretio i udario novinara, a zatim se odvezao u nepoznatom 

pravcu. Sve se, prema istom izvoru, desilo desetak metara od saobraćajnih policajaca u zoni 

pokrivenoj kamerama. Napadač se, po tvrdnji samog Kovača koju su preneli mediji, predstavio kao 

telohranitelj distributera medicinske opreme koji se pominje u istrazi o Opštoj bolnici Šabac. Kovač 

je, inače, mesecima istraţivao poslovanje te bolnice, a posebno i nabavke koje je bolnica sprovodila. 

Policija je, kako je saopšteno, identifikovala napadača, privela ga i odredila mu policijsko 

zadrţavanje, nakon čega je trebalo da bude priveden istraţnom sudiji. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi 

pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

Shodno odredbama Krivičnog zakonika Republike Srbije, u konkretnom slučaju mogli bi postojati 

elementi krivičnog dela nasilničko ponašanje, kojim se sankcioniše teţe remećenje javnog reda i 

mira, odnosno značajnije ugroţavanje spokojstva graĎana grubim vreĎanjem ili zlostavljanjem 

drugog, vršenjem nasilja prema drugom, izazivanjem tuče ili drskim ili bezobzirnim ponašanjem. Za 

nasilničko ponašanje, zakonom je predviĎena kazna do tri godine zatvora, a ako je pri izvršenju dela 

nekom licu nanesena laka telesna povreda ili je došlo do teškog poniţavanja graĎana, učinilac će se 

kazniti zatvorom od šest meseci do pet godina. Dodatno, takoĎe shodno odredbama Krivičnog 

zakonika Republike Srbije, ugroţavanje sigurnosti nekog lica pretnjom da će napasti na njegov ţivot 

ili telo, ili ţivot ili telo njemu bliskog lica, u slučaju kada je takva pretnja upućena novinaru u vezi sa 

poslovima koje obavlja u oblasti informisanja, kaţnjava se zatvorom od jedne do osam godina. Ono 

što, meĎutim, posebno zabrinjava u ovom slučaju, jeste činjenica da, kao i u drugim sličnim 

slučajevima, od kojih je najpoznatiji napad na dopisnika „Večernjih novosti“ iz Loznice, Vladimira 

Mitrića, još iz septembra 2005. godine, policija nije saopštila da je otkrila nalogodavce ovog napada. 

Naime, i pored toga što su mediji preneli Kovačevu izjavu da se napadač predstavio kao telohranitelj 



4 

 

distributera medicinske opreme koji se pominje u istrazi o Opštoj bolnici Šabac, koji slučaj je Kovač 

mesecima istraţivao i o kome je pisao, iz policijskog saopštenja ne proizilazi da je istraga u tom 

smislu uopšte voĎena. Činjenica da se istraga u velikom broju slučajeva napada na novinare, po 

pravilu, zadovoljava samo otkrivanjem neposrednih počinilaca, a ne i njihovih nalogodavaca ili 

podstrekača, nastavlja da ozbiljno zabrinjava. 

 

1.2. Urednik portala „Vranje Press“, takoĎe i dopisnik lista „Danas“ iz Vranja, Vojkan Ristić, 

prijavio je policiji da mu je telefonom pretio jedan od visokih funkcionera DSS-a u Vranju. On tvrdi 

da su pretnje, reakcija na informaciju objavljenu 5. oktobra, da Tuţilaštvo za organizovani kriminal 

istraţuje poreklo imovine nekoliko lica iz Vranja, članova Demokratske stranke Srbije (DSS) ili ljudi 

bliskih toj stranci. Portal „Vranje Press“, pozivajući se na neimenovani policijski izvor iz Beograda, 

objavio je da se ova istraga sprovodi u nastavku akcije u kojoj je prethodno uhapšen direktor 

Rudarskog basena Kolubara. Ristić tvrdi da je upozoren da više ne piše o ovom slučaju. Mediji su dva 

dana kasnije preneli da je Ristić dao izjavu policiji u kojoj je za pretnje optuţio funkcionera DSS-a iz 

Vranja, Mišu Antića. Predsednik Gradskog odbora DSS-a u Vranju, Dejan Stanojević, u telefonskoj 

izjavi za jednu televizijsku stanicu rekao je da je „Vojkan Ristić izmislio pretnje“. Po Stanojeviću, 

„niko iz DSS u Vranju nema veze sa onim što se dešavalo u Kolubari, niti je bilo ko poslovao iz Vranja 

sa ovim preduzećem“. Gradski odbor DSS-a u Vranju takoĎe je protestovao povodom pisanja „Vranje 

Press-a“, doveo ga u vezu sa očekivanom predizbornom kampanjom, te zatraţio od ovog medija da 

otkrije izvor od koga je dobio spornu informaciju. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava 

slobodu javnog informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, 

informacija i mišljenja, te posebno i da niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak i uticaj na javno glasilo 

i njegovo osoblje, podesan da ih omete u obavljanju posla. Zakon o javnom informisanju posebno 

insistira i na posebnoj odgovornosti i obavezi nosilaca političkih funkcija u tom smislu, ukazujući da 

su njihova prava na zaštitu ograničena ako je informacija vaţna za javnost s obzirom na činjenicu da 

lice na koje se odnosi informacija vrši odreĎenu funkciju. Posebno zabrinjavajući je i zahtev 

Gradskog odbora DSS-a u Vranju upućen mediju da otkrije izvor od koga je dobio spornu 

informaciju. Zakon predviĎa da novinar nije duţan da otkrije podatke u vezi sa izvorom informacije, 

osim ako se podaci odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela za koje je zaprećena 

kazna zatvora najmanje pet godina. Ovo pravilo predviĎeno Zakonom o javnom informisanju iz 

2003. godine, u poslednjih osam godina bilo je poštovano, i pored toga što je u nekim situacijama 

bilo pokušaja, sa različitih strana, da se zanemari. Podsetićemo, npr. na zahteve redakciji dnevnog 

lista „Borba“, početkom 2009. godine, da otkrije izvor svoje informacije o odluci Vlade Srbije u 



5 

 

slučaju Miladina Kovačevića. Olivera Zekić, tada glavna i odgovorna urednica „Borbe“, bila je na 

informativnom razgovoru u policiji, ali je odbila da otkrije ko je tom dnevnom listu bio izvor 

informacije da je Vlada spremna da isplati odštetu povreĎenom studentu Brajanu Stajnhaueru, a 

kako bi se Miladinu Kovačeviću, beguncu od američke pravde, sudilo u Srbiji. Banalizovanje prava 

novinara da štiti svoje izvore, te pozivi na njegovo kršenje zarad očuvanja rejtinga političkih 

stranaka, ukazuju da su političari u Srbiji spremni da zanemare značaj zaštite novinarskih izvora, pa 

samim tim i slobodu izraţavanja uopšte, zarad čijeg jemstva je zaštita novinarskih izvora u srpskom 

pravu i predviĎena, ukoliko procene da bi na taj način mogli da ostvare makar i kratkoročnu 

političku korist.  

 

1.3. Sredinom oktobra, kamenovan je studio Radio Televizije Prima iz Bajine Bašte, pri čemu je 

kamenicama razbijeno više prozora na zgradi i isečene tri gume na ispred studija parkiranom 

sluţbenom automobilu ove medijske kuće. Radio Televizija Prima saopštila je da je ovo bio treći 

napad na njihovo sluţbeno vozilo u prethodna tri meseca. Napadi su prijavljeni policiji. Iz RTV 

Prima ukazali su da se na njih vrši i ekonomski pritisak, a da se pritisak vrši i neposredno na 

zaposlene, sve u pokušaju da se utiče na ureĎivačku politiku ovog medija. 

 

Slučaj napada na Radio Televiziju Prima iz Bajine Bašte, dodatna je potvrda da pritisci na medije i 

pokušaji njihove instrumentalizacije postaju sve jači u očekivanju raspisivanja parlamentarnih i 

lokalnih izbora. Pri tome se, očigledno, ne biraju sredstva, u rasponu od „prijateljskih ubeĎivanja“, 

preko ekonomskih pritisaka – otkazivanja marketinških ugovora ili usmeravanja budţeta, koje 

lokalne samouprave namenjuju javnom informisanju, na „poslušne“ i vlastima „prijateljske“ medije, 

do otvorenih pretnji i vandalskih napada. Iako su medijska udruţenja zahtevala od nadleţnih da 

istraţe pozadinu napada i odgovorne izvedu pred lice pravde, nikakvih saopštenja koja bi ukazivala 

da se istraga vodi i da je dala neke rezultate, nije bilo. 

 

2. Sudski postupci 

 

2.1. Novosadsko tuţilaštvo podiglo je optuţnicu protiv Jelene Spasić, novinarke i Milorada 

Bojovića, urednika ugašenog „Nacionalnog graĎanskog lista“ iz Novog Sada, zbog teksta „Drţavni 

organi potpuno nespremni za rat“. U optuţnici koju je Jelena Spasić primila 14. oktobra, tuţilaštvo je 

našlo da je taj tekst, sačinjen na osnovu poverljivog izveštaja Ministarstva odbrane Srbije o stanju 

priprema za odbranu zemlje, „naneo štetu bezbednosti Srbije“. Optuţnica Jelenu Spasić i Milorada 

Bojovića tereti da su izvršili krivično delo iz člana 98. stav 4. Zakona o tajnosti podataka, odnosno da 



6 

 

su, radi objavljivanja učinili dostupnim materijal pripremljen za sednicu Narodne skupštine 

Republike Srbije sa oznakom „STROGO POVERLJIVO“, kao i krivično delo iz člana 333. stav 2. 

Krivičnog zakonika, tako što nisu otkrili identitet svog izvora, čime su po nalaţenju tuţilaštva 

pomogli svom izvoru – izvršiocu krivičnog dela za koje je zaprećena kazna zatvora preko 5 godina. 

Udruţenje novinara Srbije osudilo je podizanje optuţnice protiv novinarke i urednika. „To što su oni 

objavili, ne šteti bezbednosti Srbije, kako navodi optuţnica, već doprinosi informisanju graĎana o 

stvarnom stanju odbrambenih priprema i bezbednosti zemlje“, navodi se u saopštenju. Jelena Spasić 

protestovala je što je novosadsko tuţilaštvo podiglo optuţnicu protiv nje, a da nije vodilo istragu i da 

je nije ni pozvalo na razgovor. Ona je istakla da nije istina da je odala tajnu, jer materijal rasut po 

skupštinskim stolovima i stolovima bifea Skupštine više ne moţe biti nikakva tajna. Poverenik za 

informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, Rodoljub Šabić, reagovao je saopštenjem 

objavljenim 15. Oktobra, u kome je upozorio da ovakav postupak upućuje na uznemiravajuće 

zaključke u vezi sa slobodom štampe i pravom javnosti da zna. „Insistiranje na odgovornosti 

novinara, pogotovo uz odsustvo odgovornosti drugih, stvarno odgovornih, bez obzira na namere 

tuţilaštva, za rezultat će objektivno imati štetne efekte po slobodu štampe i pravo javnosti da zna“, 

navodi se u saopštenju Poverenika. Nekoliko dana kasnije, 22. oktobra, mediji su preneli novu izjavu 

Poverenika, u kojoj on kaţe sledeće: „Jutros me je Zagorka Dolovac, republički tuţilac, obavestila da 

tuţilaštvo neće nastaviti krivični postupak protiv novinara lista „Nacinalnog graĎanskog“ po 

optuţnici koju je podiglo Osnovno tuţilaštvo u Novom Sadu, a koja još nije ni stupila na pravnu 

snagu i da će umesto toga biti proširena istraga u odnosu na druga NN sluţbena lica, zbog odavanja 

tajne“. Istog dana, portparol Republičkog javnog tuţilaštva, Tomo Zorić, izjavio je Tanjugu da je 

krivično vanraspravno veće Osnovnog suda u Novom Sadu vratilo optuţnicu protiv novinara i 

urednika lista „Nacionalni graĎanski“ u istraţni postupak, tako da će se sada voditi istraga. „Nakon 

okončanja istrage, u zavisnosti od činjenica koje budu utvrĎene, tuţilašto će doneti odluku o ovom 

predmetu“, rekao je Zorić. 

 

Slučaj Jelene Spasić i Milorada Bojovića uznemirio je javnost. Podsetio je na jedno vreme, za koje 

smo verovali da je prošlo, kada je, na primer, Miroslav Filipović, dopisnik lista „Danas“ i agencije 

Frans pres iz Kraljeva, 2000. godine osuĎen na 7 godina zatvora presudom Vojnog suda u Nišu zbog 

špijunaţe. Filipović je navodno špijunirao tako što je pod punim imenom i prezimenom objavljivao 

tekstove na Internetu, na sajtu IWPR-a (Institute for War & Peace Reporting). I Jelena Spasić i 

Milorad Bojović u ovom konkretnom slučaju, radili su ono što im je posao – pisali su o lošem stanju 

nekih odbrambenih resursa, pozivajući se na konkretne podatke iz dokumenta koji je bio označen 

kao poverljiv. Već iz samog objavljenog teksta nesumnjivo proizilazi da su njegove posledice mogle 

biti samo dobre – otklanjanje nespornih propusta, a ne nanošenje štete bezbednosti Srbije. Ono što 

je dodatno zabrinulo medijske profesionalce jeste i činjenica da je u konkretnom slučaju do 



7 

 

optuţenja došlo bez istrage, kao i da je tuţilac predloţio da suĎenje bude zatvoreno za javnost. 

Članom 244. stav 6. Zakonika o krivičnom postupku Republike Srbije predviĎeno je da, ako je za 

krivično delo predviĎena kazna zatvora do osam godina, javni tuţilac moţe, i mimo saglasnosti 

istraţnog sudije, odnosno i bez njegovog prethodnog saslušanja osumnjičenog, podići optuţnicu i bez 

sprovoĎenja istrage ako prikupljeni podaci koji se odnose na krivično delo i učinioca pruţaju 

dovoljno osnova za optuţenje. TakoĎe, u skladu sa odredbom člana 292. Zakonika o krivičnom 

postupku, veće moţe, po sluţbenoj duţnosti ili po predlogu stranaka, isključiti javnost za ceo glavni 

pretres ili jedan njegov deo, izmeĎu ostalog i ako to zahtevaju interesi zaštite nacionalne 

bezbednosti. I jedna i druga odredba predstavljaju izuzetke od opštih pravila – da podizanju 

optuţnice prethodi istraga i da je glavni pretres javan. Utisak da je novosadsko tuţilaštvo prenaglilo 

primenom izuzetka u odnosu na opšte pravilo u prvom slučaju, potvrdilo je i krivično vanraspravno 

veće Osnovnog suda u Novom Sadu, koje je vratilo optuţnicu protiv novinara i urednika lista 

„Nacionalni graĎanski“ u istraţni postupak, odnosno praktično u redovnu proceduru. Za očekivati je 

i da će, ako do suĎenja uopšte i doĎe, sud odbiti eventualan predlog da isključi javnost sa glavnog 

pretresa. Ovo tim pre, što deluje nelogično da se javnost isključuje s pretresa zbog zaštite tajnosti 

dokumenta za koji se optuţnicom već tvrdi da je učinjen dostupnim istoj toj javnosti. Na posletku, 

čini se da je ovaj slučaj pokazao koliko su krhke garancije Zakona o javnom informisanju, i to kako 

one koje se odnose na informisanje o stvarima od interesa za javnost, tako i one koje se tiču prava 

novinara da štite svoje izvore. Konkretno, članom 4. Zakona o javnom informisanju predviĎeno je da 

se u javnim glasilima slobodno objavljuju informacije i mišljenja o pojavama o kojima javnost ima 

opravdani interes da zna, osim kada je drugačije odreĎeno zakonom i bez obzira na način na koji je 

pribavljena informacija. Izgleda nesporno da su pitanja koja se tiču spremnosti zemlje za odbranu 

upravo ona pitanja o kojima javnost ima opravdani interes da zna, bez obzira da li je medij u 

konkretnom slučaju informaciju pribavio skupljajući rasute dokumente sa stolova Skupštinskog 

bifea, kako je to slikovito objasnila Jelena Spasić. TakoĎe, članom 32. Zakona o javnom 

informisanju, predviĎeno je da novinar nije duţan da otkrije podatke u vezi sa izvorom informacije, 

osim ako se oni odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela za koje je zaprećena kazna 

zatvora najmanje pet godina. Neverovatno je kako je tuţilaštvo pozivanje novinara na ovo, zakonom 

ustanovljeno pravo, tretiralo kao pomoć izvoru, odnosno pomoć izvršiocu krivičnog dela. Čak i ako 

zanemarimo činjenicu da zaštita izvora ne postoji da bi se štitili konkretni izvori, odnosno kako to 

novosadsko tuţilaštvo smatra, da bi se pomagalo onima koji vrše krivično delo odavanja tajnih 

dokumenata, već da bi se štitio jedan od ključnih preduslova slobode štampe, bez kojeg bi izvori bili 

obeshrabreni da se obraćaju štampi, a javnost posledično uskraćena za informacije koje ima pravo da 

zna, u konkretnom slučaju uopšte nisu bili ispunjeni uslovi da se novinarima uskrati pravo na zaštitu 

izvora. Naime, novinar je duţan da otkrije podatke u vezi sa izvorom informacije, jedino ako se oni 

odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela, za koje je zaprećena kazna zatvora od 



8 

 

najmanje pet godina. Za krivično delo o kome je ovde reč, zaprećena je kazna zatvora od najmanje 

jedne, a najviše osam godina, te ni u tom smislu novinar nije bio duţan da otkrije izvor, niti je pak 

njegovo neotkrivanje izvora moglo biti tretirano kao pomoć izvršiocu krivičnog dela. 

 

2.2. Ročište po tuţbi koju je novinar Vladimir Ješić podneo 2003. godine protiv predsednika Nove 

Srbije, Velimira Ilića, još jednom je odloţeno pred Osnovnim sudom u Novom Sadu, nakon što su 

advokati Velimira Ilića traţili izuzeće postupajućeg sudije.  Velimir Ilić se ni ovoga puta nije pojavio u 

sudnici. Ješić je Ilića tuţio, jer ga je ovaj političar, na snimanju intervjua za novosadsku televiziju 

„Apolo“ 2003. godine, šutnuo nogom i pokušao fizički da na njega nasrne. Vladimir Ješić izjavio je 

nakon odloţenog ročišta, da njegov slučaj govori da u Srbiji postoje različiti standardi za političare i 

za obične graĎane.  

 

Deluje gotovo neverovatno da osam godina nakon napada na novinara koji je videla cela Srbija, 

budući da se odigrao pred televizijskim kamerama, ovaj slučaj još uvek nema sudski epilog. Naime, 

prvostepena presuda iz 2006. godine, ukinuta je po ţalbi Velimira Ilića. Advokati Vladimira Ješića 

tvrde da ţalba nije bila blagovremena, budući da je uloţena tek 2009. godine, a da ju je sud ipak 

uvaţio. Kako god bilo, tvrdnja Ješića o različitim standardima za političare i za obične graĎane više je 

nego uverljiva, ako se slučaj, u kome je Velimir Ilić bio napadač, uporedi sa jednim drugim slučajem, 

u kome je bio napadnut. Podsetimo, Dejan Stojadinović, koji je 5. februara 2010. godine u Knez 

Mihailovoj ulici u Beogradu napao Velimira Ilića, dok je ovaj davao izjavu novinarima povodom 

akcije skupljanja potpisa njegove partije za vanredne izbore, osuĎen je već 6. aprila iste godine, samo 

dva meseca nakon incidenta, na dve godine zatvora. Prvostepenu odluku doneo je Viši sud u 

Beogradu. Šest meseci kasnije, ova presuda je potvrĎena od strane Apelacionog suda u Beogradu i na 

taj način postala pravnosnaţna, čime je samo potvrĎeno da srpski sudovi, kada ţele, mogu da budu 

vrlo ekspeditivni. Naţalost, oni to izgleda dovoljno ne ţele kada se radi o predmetima u kojima se 

novinari pojavljuju kao oštećeni. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je, jednim delom i kroz odeljak o 

slobodi izraţavanja.  



9 

 

1.2. Dnevni list „Danas“ objavio je 13. oktobra da su, uprkos Zakonom o javnom informisanju 

propisane zabrane vršenja bilo kakavog fizičkog ili drugog pritiska na javno glasilo i njegovo osoblje i 

uticaja podesnih da ih ometu u obavljanju posla, po rezultatima evidencije koju vodi Nezavisno 

udruţenje novinara Srbije (NUNS), u Srbiji za poslednje četiri godine zabeleţena od 212 slučaja 

fizičkih i verbalnih napada na novinare, od čega je samo 17 procesuirano. NUNS procenjuje da su 

nadleţni obavešteni tek o svakom trećem slučaju pretnji i napada na predstavnike medija, što 

dramatično svedoči o stepenu nepoverenja struke u institucije. Statistika govori da napadnuti mogu 

da očekuju blagovremenu reakciju drţavnih organa u svakom četvrtom prijavljenom slučaju. 

Istraţivanje ipak pokazuje da se broj pretnji i napada na novinare u posmatranom periodu smanjuje. 

Tako su 2008. godine, bila zabeleţena čak 143 takva slučaja, 2009. godine 37, 2010. godine 19, dok 

ih je u nepunoj 2011. godini bilo 13. Napadači na novinare najčešće odgovaraju prekršajno, ali su 

zabeleţene i zatvorske kazne izrečene u krivičnim postupcima, po pravilu na granici zakonskog 

minimuma, ili čak i ispod njega, kao i uslovne i novčane kazne. 

 

2.  Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Kako piše dnevni list „Danas“, od početka ove godine, merama za naplatu radio televizijske 

pretplate obuhvaćeno je 140.000 graĎana Srbije koji je ne plaćaju. U najvećem broju slučajeva, RTS 

neplatišama šalje opomene. Prema navodima iz samog RTS-a, od 2007. godine, u svim delovima 

Srbije, neplatišama se upućuju opomene pred utuţenje i istovremeno im se pruţa i mogućnost da 

dugove Javnom servisu izmire u više mesečnih rata. U RTS-u navode da se u slučaju izostanka 

reakcije na upućene opomene, pokreće sudski postupak. Najviša naplativost pretplate ostvaruje se na 

području Beograda, gde u proseku iznosi od 65 do 70 odsto, i Vojvodine, gde je u proseku od 55 do 

60 odsto. U juţnoj i istočnoj Srbiji naplativost je najniţa. Na području centralne Srbije, ona iznosi 

oko 35 odsto, a na jugu Srbije 15 do 20 odsto, kaţu u Javnom servisu Srbije, a prenosi dnevni list 

„Danas“. U RTS-u dodaju da stepen naplate RTV pretplate varira u zavisnosti od ekonomske 

razvijenosti regiona koji se posmatra, a da na njega utiče i činjenica da se naplaćuje zajedno sa 

naplatom električne energije, kao i da se u naplati primenjuje pravilo po kome se prvo u celosti 

izmiruje obaveza za električnu energiju, a tek potom ona za radio-televizijsku pretplatu. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĎeno je da se finansiranje delatnosti ustanova javnog radiodifuznog 

servisa koje se odnose na ostvarivanje opšteg interesa utvrĎenog zakonom, plaća radio-televizijska 

pretplata. Obavezu plaćanja radio-televizijske pretplate imaju vlasnici radio i TV prijemnika. 

Pretplata, u istom iznosu na celoj teritoriji Republike Srbije, plaća se na prijemnike po domaćinstvu, 

pri čemu je domaćinstvo, vlasnik dva ili više prijemnika, izuzev prijemnika u motornom vozilu, 



10 

 

obavezno da plaća pretplatu samo za jedan prijemnik na istoj adresi. Pretplatu plaćaju i pravna lica, i 

to hoteli i moteli po jednu na svakih deset soba opremljenih televizijskim ili radio prijemnikom, a 

druga pravna lica, vlasnici prijemnika, po jednu na svakih 20 zaposlenih koji su u stanju da primaju 

program. Od obaveze plaćanja pretplate oslobaĎaju se samo domaćinstva-vlasnici prijemnika čiji je 

najmanje jedan član domaćinstva invalid sa 100% telesnog oštećenja, invalid sa manje od 100% 

telesnog oštećenja, ako mu je, u skladu sa odredbama posebnih propisa, priznato pravo na dodatak 

za tuĎu negu i pomoć, ili lice koje je trajno izgubilo sluh ili slepo lice. Od obaveze plaćanja pretplate 

oslobaĎaju se i pravna lica, i to ustanove za smeštaj korisnika, škole, zdravstvene ustanove i 

invalidske organizacije i preduzeća za radno osposobljavanje i zapošljavanje invalida, te 

diplomatsko-konzularna predstavništva, pod uslovom reciprociteta. Visina pretplate koja je 

inicijalno bila utvrĎena zakonom, usklaĎuje se sa indeksom rasta cena na malo u Republici Srbiji u 

prethodnoj kalendarskoj godini, prema zvanično objavljenim podacima organa nadleţnog za poslove 

statistike, uvećanim za 5%, te u ovom trenutku iznosi 500 dinara. Naplata mesečne pretplate vrši se 

preko javnog preduzeća koje obavlja delatnost proizvodnje i distribucije električne energije, na način 

utvrĎen ugovorom, zaključenim izmeĎu Javnog servisa i tog javnog preduzeća. Od ukupno 

prikupljenog iznosa, 1,5% uplaćuje se na račun budţeta Republike Srbije za razvoj domaće 

kinematografije. Od prihoda ostvarenog naplatom pretplate na području Vojvodine, Javnom servisu 

Vojvodine pripada 70%. Pitanje naplativosti pretplate postalo je izuzetno bitno i u kontekstu 

nedavno usvojene Medijske strategije. Tokom njenog pisanja, bilo je više nego jasno da 

implementacija Zakona o radiodifuziji, u delu koji se odnosi na finansiranje javnog servisa, nije 

zadovoljavajuća. Naime, pretplata je uvedena kako bi se obezbedio stabilan i izdašan izvor 

finansiranja javnog servisa. Istovremeno, finansiranje iz pretplate trebalo je da javnom servisu 

obezbedi dodatnu distancu od vlasti, koju je teško obezbediti u uslovima neposrednog budţetskog 

finansiranja. RTS je, naţalost, umesto da radi na povećanju naplativosti pretplate, često delovao kao 

da je zapravo od nje odustao i da bi se rado vratio na neposredno budţetsko finansiranje. Očekivalo 

se da bi Medijska strategija mogla da postavi odreĎene smernice za finansiranje javnog servisa u 

budućnosti, ali je ona tu, čini se, ipak zastala na pola puta. Naime, deklarativno, Strategijom se 

Republika Srbija obavezala da će obezbediti siguran i javan finansijski okvir za funkcionisanje javnih 

radio-televizijskih servisa. TakoĎe, Strategija uočava da je nuţno podići nivo ubiranja prihoda iz 

pretplate, kako zakonskim rešenjima, tako i boljom organizacijom toga posla. Strategija, meĎutim, u 

pogledu modela koji bi to mogao da obezbedi, ne nudi nikakve sugestije. Ono što je ipak dobro, jeste 

da se po prvi put insistira na finansiranju javnih servisa koje će biti u skladu s kriterijumima o 

kontroli drţavne pomoći. Ti kriterijumi podrazumevaju jasnu definiciju funkcije i obaveza javnog 

servisa, nadzor nad ispunjavanjem funkcija i obaveza, javnost finansijske kontrole, sprovoĎenje testa 

za uvoĎenje novih usluga, zabrane preplaćivanja (pri čemu treba uzeti u obzir i komercijalne 

prihode), srazmernosti i ponašanja na trţištu koje ne narušava pravila o zaštiti konkurencije. 



11 

 

Njihovo navoĎenje u Strategiji bi zapravo trebalo da znači da se pitanje naplativosti pretplate ne 

moţe tretirati izolovano, da se ne moţe tretirati mimo konteksta odgovornosti javnog servisa u 

poslovanju i transparentnosti u trošenju i ono para što se kroz pretplatu prikupi.  

 

2.2. O tome kako borba protiv radio piraterije moţe da bude efikasna i uspešna, kada su ugroţene 

i neke druge sluţbe, a ne samo legalni mediji, svedoči saopštenje policije objavljeno 25. oktobra, o 

tome da su pripadnici Sluţbe za borbu protiv organizovanog kriminala Ministarstva unutrašnjih 

poslova Republike Srbije, u saradnji sa Odeljenjem za borbu protiv visokotehnološkog kriminala 

Višeg javnog tuţilaštva u Beogradu i Radiodifuznom agencijom, na osnovu naredbe istraţnog sudije 

Višeg suda u Beogradu, izvršili pretresanje više objekata, kako bi pronašli studio i predajnik 

nelegalne radio-stanice „Radio Boss“ u Beogradu. U konkretnom slučaju, razlog intervencije jeste 

činjenica da je emitovanje ove stanice moglo dovesti do ugroţavanja bezbednosti vazdušnog 

saobraćaja, na šta je RATEL u više navrata ukazivao. Vlasnik stanice je identifikovan i odreĎeno mu 

je policijsko zadrţavanje. U saopštenju se navodi da je u njegovom stanu, pored emisione i studijske 

opreme, pronaĎeno i vatreno oruţje u ilegalnom posedu. Policija je najavila podnošenje prijave za 

veći broj krivičnih dela, izmeĎu ostalog i ugroţavanja bezbednosti vazdušnog saobraćaja, povrede 

autorskih i srodnih prava i neovlašćeno bavljenje delatnošću. 

 

RATEL je nastavio da objavljuje liste piratskih stanica u Srbiji, kojih je u oktobru bilo 50, odnosno za 

šest manje nego mesec dana ranije. Inače, to što je u konkretnom slučaju policija najavila da će 

protiv uhapšenog vlasnika piratske radio stanice podneti prijavu za neovlašćeno bavljenje 

delatnošću, pokazuje da je medijsko udruţenje ANEM, imalo pravo kada je još pre gotovo dve godine 

policiji predlagalo upravo taj mehanizam borbe protiv radio piraterije. Naime, u obraćanju ministru 

unutrašnjih poslova i direktoru policije, još februara 2010. godine, ANEM je ukazivao da je „način na 

koji se drţava do sada borila sa radio piraterijom neprimeren“, da „ni RRA, niti RATEL, sami ne 

poseduju mehanizme koji bi omogućili efikasno sprečavanje radio piraterije“, te da je saradnja sa 

ministarstvom unutrašnjih poslova i policijom u tom smislu neophodna. U istom dopisu navodi se 

da se emitovanjem bez Zakonom o radiodifuziji predviĎene dozvole, i to emitovanjem komercijalnih 

sadrţaja – reklama i oglasa za nagradu, izvršava krivično delo iz člana 353. Krivičnog zakonika 

Republike Srbije. Citiranim članom zakona predviĎeno je da će se novčanom kaznom ili zatvorom do 

dve godine kazniti svako ko se neovlašćeno i za nagradu bavi odreĎenom delatnošću za čije 

obavljanje je, po zakonu ili drugim propisima donetim na osnovu zakona, potrebna dozvola 

nadleţnog organa. 

 



12 

 

2.3. Kablovski televizijski kanal Kopernikus stavljen je pod celodnevni monitoring Republičke 

radiodifuzne agencije, povodom navoda u medijima da se pregovara sa predstavnicima Srpske 

napredne stranke o zakupu osam sati programa ove stanice, ističe za „Danas“ Goran Karadţić, 

zamenik predsednika Saveta RRA. On dodaje da političke stranke imaju mogućnost da predstave 

svoje političke programe u medijima, ali samo tokom predizborne kampanje, nikako ranije. Prema 

njegovim rečima, RRA ne moţe da deluje „pre nego što se nešto desi“, ali moţe na osnovu sumnji da 

nadgleda odreĎene emitere sa posebnom paţnjom, odnosno monitoringom tokom 24 sata, kao što je 

i učinjeno sa TV Kopernikus.  

 

Zakonom o radiodifuziji zabranjeno je reklamiranje političkih organizacija van predizborne 

kampanje, dok im se u toku predizborne kampanje garantuje načelo jednake zastupljenosti bez 

diskriminacije. U tom smislu bi zakup medijskog prostora, koji bi se vršio radi reklamiranja, bio 

nesumnjivo zabranjen. Osim što zabranjuje radio i TV stanicama da reklamiraju političke stranke 

van predizborne kampanje, Zakon predviĎa i da politička stranka, organizacija ili koalicija, kao ni 

pravna lica čiji je osnivač politička stranka, organizacija ili koalicija, ne mogu imati dozvolu za 

emitovanje programa. U navedenom smislu, eventualno zakupljivanje delova programa elektronskih 

medija od strane političkih stranaka van predizborne kampanje, ako bi do njega došlo, bilo bi 

suprotno i duhu i slovu zakona u Srbiji. 

 

3. Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

 

3.1. Boris Labudović, dosadašnji predsednik Upravnog odbora Radiotelevizije Vojvodina (RTV) 

podneo je ostavku na mesto u ovom telu. Labudović je u obrazloţenju naveo da je predstojeća izmena 

Statuta RTV-a radi usklaĎivanja ovog akta sa Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

za njega neprihvatljiva. „Isti zakonodavac Zakonom o radiodifuziji propisuje nezavisnost i 

samostalnost u radu RTV-a, a Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina to praktično 

poništava.“ „Ukoliko bi se potonji zakon striktno poštovao, shodno tumačenju nadleţnih, Upravni 

odbor i menadţment RTV-a ne bi birao čak 16 od 21 odgovornog urednika“, istakao je Labudović, čija 

ostavka je stupila na snagu 4. oktobra. Labudović dodaje da direktor i glavni i odgovorni urednici 

Radio-televizije Vojvodine ne mogu da odgovaraju za ureĎivačku politiku, ako im tri četvrtine 

odgovornih urednika postavljaju Nacionalni saveti, te da RTV praktično gubi nezavisnost i 

samostalnost na tri od pet radijskih i televizijskih programa koje emituje. Upravni odbor je za novog 

predsednika izabrao Vanju Barišić-Joković.  

 



13 

 

Upravni odbor pokrajinskog Javnog servisa, koji ima devet članova koje imenuje i razrešava 

Republička radiodifuzna agencija, nadleţan je, izmeĎu ostalog, da imenuje i razrešava generalnog 

direktora, imenuje i razrešava direktore radija i televizije i glavne i odgovorne urednike programa. 

Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, predviĎeno je da nacionalni saveti manjina 

na čijim jezicima RTV emituje program, daju mišljenje u postupku imenovanja članova upravnog 

odbora, programskog odbora i generalnog direktora Radiodifuzne ustanove Vojvodine, kao i da 

utvrĎuju kriterijume za izbor odgovornog urednika programa na jeziku svoje nacionalne manjine. 

Dalje, nacionalni saveti upravnom odboru predlaţu imenovanje odgovornog urednika programa na 

jeziku te nacionalne manjine od kandidata koji se prijave i ispunjavaju uslove konkursa, odnosno 

daju mišljenje o kandidatima za odgovornog urednika programa na jezicima nacionalnih manjina, 

ukoliko se odgovorni urednik imenuje za više programa na jezicima nacionalnih manjina. Ostavka 

Borisa Labudovića ukazuje na teško odrţivu situaciju u kojoj upravni odbor i generalni direktor 

praktično imaju vezane ruke u odnosu na izbor rukovodećeg tima urednika u RTV-u. Imajući u vidu 

sporne odluke o smenama odgovornih urednika u manjinskim medijima, koje je u poslednje vreme 

donosio pre svega Nacionalni savet maĎarske nacionalne manjine, te nesporne politizacije 

Nacionalnih saveta i njihovog stavljanja pod kontrolu vodećih nacionalnih partija nacionalnih 

manjina, postaje sve očiglednije da model koji je Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

usvojio, a radi ostvarivanja prava na samoupravu manjinskih zajednica u sferi javnog informisanja, 

zapravo preti da informisanje na manjinskim jezicima stavi pod apsolutnu kontrolu manjinskih 

oligarhija. Da sve bude još gore, Medijska strategija se ovim pitanjem, osim u meri u kojoj je 

deklarativno potvrdila garancije nezavisnosti javnih servisa u obavljanju svojih funkcija, zabrane 

uticaja na sadrţaje njihovih programa i ograničavanja njihove nezavisnosti i samostalnosti, uopšte 

nije bavila. Ostaje da se vidi kako će se RTV sa problemom koji činjenično postoji nositi, odnosno 

hoće li, sa druge strane, ostavka Borisa Labudovića za svoj rezultat imati makar to, da se o činjenici 

da je Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina u sferi informisanja na manjinskim 

jezicima zapravo kreirao više problema nego što ih je rešio, razgovara otvoreno i bez olakih optuţbi 

da je svako alternativno ponuĎeno rešenje samo kršenje stečenih manjinskih prava. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvojila nijedan 

specifično medijski propis. 

 



14 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

Nakon ostavke Borisa Labudovića, dosadašnjeg predsednika Upravnog odbora RTV, RRA je 

raspisala javni poziv za predlaganje kandidata za njegovo upraţnjeno mesto. Oglas je objavljen 25. 

oktobra 2011. godine, u dnevnim listovima „Politika“ i „Dnevnik“. Podsetimo, Zakon o radiodifuziji 

predviĎa da za članove upravnog odbora Radiodifuzne ustanove Vojvodine, RRA imenuje lica koja 

ţive i rade na području Vojvodine, a koja ispunjavaju i opšte uslove za članstvo u ovom telu, što 

podrazumeva da kandidati treba da budu novinari, odnosno afirmisani stručnjaci za medije, 

menadţment, pravo i finansije, ili druge ugledne ličnosti. Članovi Upravnog odbora ne mogu biti 

narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, članovi Saveta RRA, članovi Vlade, 

odnosno organa izvršne vlasti autonomne pokrajine, niti imenovana ili postavljena lica u Vladi, 

organu izvršne vlasti autonomne pokrajine ili republičkim, odnosno pokrajinskim organima, kao ni 

funkcioneri političkih stranaka.  

 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL) 

 

RATEL je 18. oktobra objavio aţuriranu listu radio i TV stanica koje neovlašćeno koriste radio-

frekvencijski spektar. Zabeleţeno je 50 piratskih emitera, odnosno za 6 manje u odnosu na listu 

objavljenu mesec dana ranije.  Čak 22 od ovih 50 stanica je sa teritorije Vojvodine, dok ih je 13 sa 

šireg područja Beograda. MeĎutim, osim slučaja „Radija Boss“ iz Beograda, koji je zatvoren, a njegov 

vlasnik i zadrţan u policiji, pre svega zbog toga što je svojim emitovanjem uzrokovao štetne smetnje 

kontroli leta i tako ugroţavao bezbednost vazdušnog saobraćaja, u periodu na koji se ovaj izveštaj 

odnosi nisu zabeleţeni drugi slučajevi zatvaranja piratskih stanica. 

 

3. SAVET ZA ŠTAMPU  

 

Komisija za ţalbe Saveta za štampu, prvog nezavisnog samoregulatornog tela za štampane medije u  

Srbiji, nakon što je počela da prima ţalbe 15. septembra,  donela je tokom oktobra i prve dve odluke.  



15 

 

Tako je usvojena ţalba podneta protiv dnevnog lista „Press“, a podneta povodom objavljivanja teksta, 

pod naslovom „Lekar mučio ţenu i njenog ljubavnika“, u štampanom izdanju od 9. septembra ove 

godine. Ţalbom se tvrdilo da je tim člankom, ţeni koja je preţivela nasilje, učinjena dodatna šteta, 

iznošenjem neproverenih informacija i objavljivanjem ličnih podataka koji mogu doprineti 

identifikaciji identiteta ţrtve, kao i informacija koje nisu relevantne za nasilje koje je nad njom 

učinjeno. U ţalbi se tvrdi da se u članku, izmeĎu ostalog, navode neprikladni opisi situacija koji 

mogu da navedu čitaoca na opravdavanje nasilja, npr: „Zatekao je ljubavnike “na delu” i to ga je 

ţestoko razbesnelo“ i slično. Komisija za ţalbe Saveta za štampu našla je da je ţalba osnovana, 

odnosno da su spornim tekstom prekršene odredbe odeljka VI, tačke 1, 2. i 3. Kodeksa novinara 

Srbije, a dnevni list „Press“ obavezan je da ovu odluku objavi. Članovi Komisije za ţalbe ocenili su da 

su objavljenim tekstom povreĎena prava oštećene, odnosno da nije poštovano njeno pravo na 

privatnost u smislu odredbi odeljka VI Kodeksa novinara Srbije. TakoĎe je ocenjeno da tekst obiluje 

nepotrebnim senzacionalističkim detaljima, a čija je tačnost i proverljivost takoĎe problematična, 

pošto se autori teksta pozivaju samo na izjavu anonimnog „sagovornika upoznatog sa celom 

dramom“. Druga odluka je doneta po ţalbi bivšeg ministra zdravlja, Tomice Milosavljevića, a 

povodom teksta pod naslovom „Vlast štiti bivšeg ministra“, objavljenog u nedeljniku „NIN“ 13. 

oktobra. Po mišljenju Milosavljevića, u tekstu je izneto više neistina, te se u njemu uvredljivo 

insinuira njegova krivica u vezi sa aktivnostima tokom pandemije AH1N1 virusa 2009/2010 godine, 

a posebno tokom nabavke pandemijske vakcine. Komisija za ţalbe Saveta za štampu odbila je ovu 

ţalbu, našavši da u tekstu nisu prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije. Članovi Komisije ocenili 

su da se članak novinarke Katarine Preradović odnosi na aferu „vakcina“ koja se dogodila u vreme 

ministarskog mandata podnosioca ţalbe – prof. dr Tomice Milosavljevića, te da se tiče njegove 

ličnosti kao političara. Komisija je našla da informacije o političarima i drugim nosiocima javnih 

funkcija ne podleţu ograničenjima koja vaţe za informacije o privatnim licima, odnosno da su prava 

političara u domenu javnog informisanja suţena, srazmerno opravdanom interesu javnosti da zna 

kako se poverene funkcije vlasti ostvaruju. Komisija se u tom smislu poziva, kako na Zakon o javnom 

informisanju, tako i na Kodeks novinara Srbije, ali i na odgovarajuće evropske standarde, odnosno 

praksu Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 10. Evropske konvencije. Komisija takoĎe 

primećuje da je podnosilac ţalbe bio u prilici da se izjasni o temi članka, jer ga je, u skladu sa 

zahtevima novinarske paţnje, novinarka kontaktirala pre objavljivanja teksta, ali da on sam tu 

mogućnost nije iskoristio. 

 

Članovi Kodeksa novinara Srbije na koje se poziva odluka doneta protiv dnevnog lista „Press“, 

obavezuju novinare da poštuju privatnost, dostojanstvo i integritet ljudi o kojima pišu, da izbegavaju 

spekulacije i prenošenje nedovoljno proverljivih stavova u izveštavanju o nesrećama i tragedijama u 

kojima ima stradalih ili su teško pogoĎeni materijalni i drugi interesi graĎana, kao i da u 



16 

 

izveštavanju o dogaĎajima koji uključuju lični bol i šok, svoja pitanja prilagode tako da odraţavaju 

duh saosećanja i diskrecije. Stiče se utisak da struka moţe da bude zadovoljna prvim odlukama 

Komisije za ţalbu.  Ono što je posebno interesantno jeste i da imamo u izgledu situaciju u kojoj će, o 

istoj stvari o kojoj je odlučivala Komisija za ţalbe Saveta za štampu, odlučivati i redovni sud u 

postupku po krivičnoj tuţbi. Naime, bivši ministr zdravlja, Tomica Milosavljević, već u svojoj ţalbi 

Komisiji, najavljuje da će pored ţalbe Komisiji, podneti i tuţbu sudu. Način na koji će sud u 

eventualnom krivičnom postupku tretirati odluku Komisije za ţalbe, kao i odluka koju će u tom 

postupku doneti, ako bi potvrdila odluku Komisije, mogla bi da doprinese jačanju autoriteta 

Komisije za ţalbu, te u krajnjoj liniji i smanjenju broja sudskih postupaka kojima su štampani mediji 

i njihovi novinari izloţeni. 

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

4.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG DRUŠTVA 

 

Nakon usvajanja Medijske strategije 28. septembra, te njenog objavljivanja u Sluţbenom glasniku 7. 

oktobra, i dalje nema nikakvih naznaka o tome kada bi ona mogla da počne da se primenjuje. Drţava 

je Strategijom sebi dala prilično komotne rokove, tako da je aktivnosti već u prvom mesecu po 

donošenju Strategije moţda bilo nerealno očekivati, ali ono što se da primetiti je da se ni po pitanju 

koje, u skladu sa Akcionim planom uz Medijsku strategiju, prvo dolazi na red, a to je pitanje primene 

Zakona o kontroli drţavne pomoći u skladu sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruţivanju, 

predviĎenom već od 1. januara naredne godine, i dalje niko iz Ministarstva kulture, informisanja i 

informacionog društva i drugih nadleţnih ministarstava ne izjašnjava. Ovakvo ponašanje samo 

pojačava dileme oko ove stavke u Akcionom planu koja je, kako se veruje, bio ključni ustupak 

predstavnicima medijske zajednice koji je presudio da tekst Strategije na kraju ipak, kako tako, 

prihvate, uz jedinu rezervu koja se ticala ideje o regionalnim javnim servisima. Naime, 

predstavnicima medijske zajednice predstavljeno je da se na ovaj način zapravo definitivno menja 

model finansiranja medija u Srbiji, odnosno da će neposredno budţetsko finansiranje drţavnih 

medija već od 1. januara iduće godine biti tretirano kao nedozvoljena drţavna pomoć. Sada, 

meĎutim, i Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva, i Ministarstvo finansija i 

Komisija za kontrolu drţavne pomoći ćute i ne vidi se da se bilo ko priprema da od naredne godine 

bilo šta u modelu finansiranja medija promeni. O čemu je zapravo reč, tj. šta podrazumeva primena 

Zakona o kontroli drţavne pomoći i kakve su obaveze u primeni tog zakona po Sporazumu o 

stabilizaciji i pridruţivanju? Zakonom o kontroli drţavne pomoći, zabranjena je u bilo kom obliku 

dodeljena drţavna pomoć, ako narušava ili preti da naruši konkurenciju na trţištu, osim kada je 



17 

 

samim Zakonom drugačije predviĎeno. Izuzetno, dozvoljeno je dodeliti drţavnu pomoć koja je 

socijalnog karaktera, a dodeljuje se individualnim potrošačima bez diskriminacije u odnosu na 

poreklo robe, odnosno proizvoda, koji čine konkretnu pomoć, kao i pomoć koja se dodeljuje radi 

otklanjanja šteta prouzrokovanih prirodnim nepogodama ili drugim vanrednim situacijama. U 

skladu sa Zakonom, drţavna pomoć moţe biti dozvoljena ako se dodeljuje, izmeĎu ostalog, radi 

izvoĎenja odreĎenog projekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju. Upravo zbog toga, odnosno 

da bi otvorila prostor da mediji ipak dobijaju pomoć od drţave, Medijska strategija insistira na 

finansiranju projekata i definisanju javnog interesa, drugim rečima, polja u kojima bi medijski 

projekti mogli biti projekti od posebnog značaja za Republiku Srbiju.  

 

Kada Akcioni plan govori o primeni Zakona o kontroli drţavne pomoći u skladu sa Sporazumom o 

stabilizaciji i pridruţivanju, on bi mogao misliti na član 74. ovog Sporazuma koji predviĎa da će 

istekom roka od 3 godine nakon stupanja sporazuma na snagu, Srbija primeniti načela koja su 

utvrĎena u Ugovoru o EZ, sa posebnim upućivanjem na član 86. tog ugovora, na javna preduzeća i 

preduzeća kojima su dodeljena posebna prava. Citirani član 86. zapravo je današnji član 106 

Ugovora o funkcionisanju Evropske Unije, kojim se polje primene pravila o kontroli drţavne pomoći, 

proširuje i na javna preduzeća, odnosno preduzeća kojima su dodeljena kakva posebna prava. Ono 

što najviše zabrinjava, jeste činjenica da, u ovom trenutku, postoje različita tumačenja koja se odnose 

na trenutak u kome citirani rok od 3 godine ističe, odnosno, u kome će eventualno neprimenjivanje 

propisa o kontroli drţavne pomoći koju predstavlja i vaţeći model finansiranja javnih preduzeća, 

predstavljati i povredu Sporazuma o stabilizaciji i pridruţivanju, a ne samo propust da se ispoštuje 

rok predviĎen Akcionim planom. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Digitalnu televiziju nećemo dobiti na vreme, kao ni probni digitalni signal, pišu „Večernje novosti“. 

Rok za digitalizaciju televizije u Srbiji prvobitno je bio 4. april 2012. godine. Kako su se poslovi 

privodili kraju, sve više je bilo sumnji da taj rok moţe da bude ispoštovan. Moglo se čuti da radovi 

kasne, pa samim tim i početak emitovanja digitalnog TV signala. Sada se, meĎutim, kao razlog za 

odlaganje navode parlamentarni izbori, jer „ne bi bilo zgodno da baš tada ljudi ostanu bez digitalnog 

signala“. Da su izbori razlog odlaganja, izjavila je i Jasna Matić, drţavni sekretar za digitalnu agendu, 

a i Vladimir Homan, direktor JP „Emisiona tehnika i veze“, koji je nosilac celog posla. Kasni i 

eksperimentalno emitovanje digitalnog programa, koje je prvo trebalo da počne sredinom ove 



18 

 

godine, pa od septembra, a prema poslednjim Homanovim navodima, još se čeka da iz inostranstva 

stigne oprema za repetitore, potrebna za start digitalne televizije. Probna mreţa treba da bude 

puštena na 15 lokacija u Srbiji, ali neće biti emitovana punom snagom, da ne bi „nadjačavala“ 

postojeće analogne mreţe kojima primamo TV signal u našim domovima. Da bi počelo emitovanje, 

mora se sačekati i popravka odreĎenih predajničkih lokacija oštećenih u NATO bombardovanju 

1999. Stručnjaci procenjuju da je za završetak procesa digitalizacije potrebno oko 70 miliona evra. 

Ovaj iznos trebalo bi da obuhvata i pomoć najsiromašnijim porodicama pri kupovini dekodera.  

 

U svojim izveštajima, dugo smo ukazivali da kašnjenja u implementaciji Akcionog plana uz Strategiju 

digitalizacije sve više čine nerealnim rok koji je inicijalno bio odreĎen za prelazak na digitalno 

emitovanje TV programa - 4. april 2012. godine. Srbija u ovome nije specifična, budući da gotovo 

nema zemlje u regionu, ali i šire, koja nije odlagala digitalizaciju. Ono što je meĎutim problem, jeste 

činjenica da se o problemima u implementaciji Akcionog plana nije više govorilo i što rokovi, kada je 

već svima bilo jasno da neće biti dostignuti, nisu blagovremeno promenjeni. Ipak, čini se da odreĎeni 

pomaci u pogledu digitalizacije predstoje. Plan raspodele neophodan za pokretanje inicijalne mreţe 

na kojoj će emitovanje digitalnog signala biti testirano, RATEL je pustio u javne konsultacije krajem 

oktobra. Za očekivati je da će uslediti i izmene Strategije i Pravilnika o digitalizaciji, u smislu da će 

umesto rizičnog, a odsustvom raspoloţivih frekvencija, iznuĎenog prelaska na digitalno emitovanje u 

jednom danu, predvideti fazni prelazak po regionima. Ovo je naime omogućeno činjenicom da se 

prevelik broj analognih emitera u Srbiji već godinama, pod dejstvom ekonomske krize, smanjuje. 

Kriza je praktično za svoj rezultat imala da se deo spektra oslobodio, u meri koja sada omogućava 

faznu digitalizaciju. Činjenica je da bi više transparentnosti u planiranju digitalizacije pomoglo i da 

se izbegnu senzacionalistički tekstovi po medijima, te da graĎani dobiju adekvatne i tačne 

informacije o tome šta digitalizacija za njih znači.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Komisija za zaštitu konkurencije odbacila je zahtev austrijske firme OST Holding Suedosteuropa 

GmbH za sprovoĎenje koncentracije, objavljeno je na zvaničnom sajtu te institucije. Zahtev OST 

holdinga za sticanje 62,4 odsto akcija kompanije „Novosti“ kroz preuzimanje celokupnog udela tri 

inostrana privredna društva koja su akcionari OST holdinga (Trimax Investments, Ardos Holding i 

Karamat Holding), odbačen je, kako se navodi, zaključkom predsednika Komisije od 12. oktobra, a 

razlog je to što nisu dostavljeni potrebni dokazi o pravnom osnovu. Bez tih dokaza, naime, kaţe se u 



19 

 

saopštenju, Savet komisije za zaštitu konkurencije nije imao uslova ni da otpočne raspravu o traţenoj 

koncentraciji, a OST holdingu je ostavljena mogućnost da u roku od tri dana podnese ţalbu protiv 

ovakvog zaključka. OST holding, koji je u vlasništvu medijske kompanije Vac (WAZ), odobrenje da 

preuzme 62,4 odsto akcija „Novosti“ zatraţio je od Komisije za zaštitu konkurencije pre više od dve 

godine, ali je Komisija sredinom jula ove godine obustavila postupak do donošenja odluke Upravnog 

suda po tuţbi koju je protiv nje podnela ta firma. Upravni sud je, meĎutim, odbacio tuţbu OST 

holdinga, pa je to i bio razlog za novo oglašavanje Komisije o zahtevu ove firme da preuzme 

celokupne udele u tri kompanije preko kojih je njihov vlasnik, Milan Beko, 2006. godine preuzeo 

većinski paket akcija „Novosti“. U meĎuvremenu, nakon što je sam Milan Beko potvrdio da 

kontroliše tri kompanije koje zajedno sa 62,4 odsto učestvuju u kapitalu „Novosti“, Komisija za 

hartije od vrednosti mu je u junu ove godine naloţila da ponudu za preuzimanje ostalih akcija 

„Novosti“ objavi najkasnije u roku od tri meseca ili da, u suprotnom, objavi prodaju udela iznad 25 

odsto akcija „Novosti“. Prema vaţećem zakonu, do realizacije takve prodaje vlasnik nema pravo da 

glasa po osnovu akcija koje prevazilaze učešće od 25 odsto. Otuda, iako manjinski akcionar sa 36,6 

odsto, drţava trenutno u „Novostima“ ima upravljačka prava na najveći broj akcija (29,5 odsto u 

vlasništvu Republike Srbije i 7,15 odsto preko Fonda PIO). Ovo praktično znači da će drţava, u 

slučaju „Novosti“, do daljnjeg, ne samo učestvovati u vlasništvu, već praktično i upravljati tom 

medijskom kućom, protivno imperativnoj odredbi Zakona o javnom informisanju koja predviĎa da 

osnivači, odnosno vlasnici javnog glasila ne mogu biti, ni posredno ni neposredno, drţava i 

teritorijalna autonomija, kao ni ustanova, preduzeće i drugo pravno lice koje je u preteţnom delu u 

drţavnoj svojini ili koje se u celini ili preteţnim delom finansira iz javnih prihoda.  Stav da se drţava 

mora povući iz medijskog vlasništva u ovakvim slučajevima, zauzet je i Medijskom strategijom. 

Tamo piše da će se drţava iz vlasništva povući u roku od 24 meseca po utvrĎivanju zakonskog 

osnova. Kako u konkretnom slučaju osnov postoji još od stupanja na pravnu snagu Zakona o javnom 

informisanju, dakle još od 2003. godine, postavlja se pitanje šta konkretna odredba Medijske 

strategije znači, odnosno da li je namera drţave da se povuče iz medijskog vlasništva iskrena, ili 

drţava odlaganjem tog povlačenja samo kupuje vreme. 

 

U meĎuvremenu, mediji nastavljaju da prate pojedinačne primere prevashodno neuspešnih 

privatizacija. Tako se, na primer, prenosi da je većinski vlasnik regionalne TV Pirot, Milorad Pejić, 

posle četiri godine od kupovine zatraţio od Agencije za privatizaciju sporazumni raskid ugovora, jer 

je televizija u teškoj finansijskoj situaciji, zbog čega preti otpuštanje radnika. TV Pirot je prodata na 

aukciji početkom novembra 2007. godine, i to je bio prvi medij koji je privatizovan na jugoistoku 

Srbije, ali je četiri godine kasnije račun Televizije u blokadi zbog dugovanja za struju i druge daţbine, 

a zaposleni nisu primili po nekoliko plata. Krajem oktobra, mediji su preneli i da je Agencija za 

privatizaciju raskinula kupoprodajni ugovor o privatizaciji najstarijeg kragujevačkog i srpskog 



20 

 

nedeljnika „Svetlost“. Svetlost je 2007. godine prodat za 21 milion dinara tročlanom konzorcijumu 

kog su činili Gvozden Jovanović, tadašnji odbornik u Skupštini grada ispred Demohrišćanske 

stranke Srbije, Vlatko Rajković,  stomatolog i nekadašnji kragujevački gradonačelnik i kragujevački 

biznismen, Dragoljub Milovanović.  

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Fizički napadi na novinare, pretnje, kamenovanje studija, uništavanje vozila, podizanje optuţnica 

bez istrage, beskrajni sudski postupci u slučajevima u kojima su novinari bili izloţeni napadima, 

bacili su u senku činjenicu da je Srbija nakon više od dve godine natezanja dobila Medijsku 

strategiju, za koju su se svi slagali da nam je neophodna. Implementacija Strategije tek predstoji, ali 

je već više nego izvesno da će sa njom biti problema. Više je uzroka koji će probleme generisati. Prvo, 

Medijska strategija je kompromis u koji su ugraĎene odreĎene nekoherentnosti koje će nesumnjivo 

dovoditi do različitih tumačenja. Već na prvo čitanje, jasno se nameće zaključak da je nemoguće i 

zalagati se za povlačenje drţave iz medijskog vlasništva, i uvoditi nove izuzetke od obavezne 

privatizacije. TakoĎe, čak je i logički nemoguće i ne menjati ništa suštinski u očigledno neuspešnom 

modelu finansiranja postojećih javnih servisa, i uvoditi nove javne servise čiji je model finansiranja 

još nejasniji. Ili verovati da će, u situaciji u kojoj nacionalni i pokrajinski javni servis ne 

zadovoljavaju potrebe za informisanjem od regionalnog značaja, po njihovom modelu pravljeni 

regionalni javni servisi, zadovoljiti potrebe za informisanjem od lokalnog značaja. Postoji, meĎutim, 

jedna stvar koja je više nego uočljiva i koja predstavlja nesumnjivu promenu fokusa koju je Strategija 

donela. Koliko god to bilo učinjeno traljavo i nespretno, medijski sektor se u Strategiji po prvi put u 

Srbiji tretira, ne samo kao polje za ostvarivanje slobode izraţavanja, kao jednog od temeljnih 

ljudskih prava, već i kao trţište na kome se štiti konkurencija i na kome se finansijski upliv drţave 

tretira kao nedozvoljeno mešanje, koje da bi bilo dopušteno, mora biti ureĎeno na principima 

transparentnosti, nediskriminatornosti i poštovanja konkurencije. Iskustva zemalja u regionu koje 

su pre Srbije otpočele, a neke i okončale pregovore o  pridruţivanju Evropskoj Uniji, uče nas da su 

ključne stvari za medijsku scenu u tim pregovorima bile, ne one koje se tiču ljudskih prava i posebno 

prava na slobodu izraţavanja, već, za neke moţda i paradoksalno, pitanja koja se tiču zaštite 

konkurencije i kontrole drţavne pomoći. Iz ovog bi se mogao izvući zaključak da se i čitav region, pa 

samim tim i Srbija u njemu, promenila u meri u kojoj ogoljena represija i nasilje, iako i dalje i u 

zabrinjavajućoj meri postoje, polako ali sigurno prestaju da budu dominantni mehanizmi putem 

kojih se na medije utiče. Danas izgleda da se na medije dominantno utiče i sloboda izraţavanja 

prevashodno ograničava na finije i prikrivenije načine, koji medije stavljaju pred ne manje opasna, 



21 

 

ali ipak drugačija iskušenja. Izmenjene okolnosti nametnule su, uz očuvanje onih tradicionalnih, i 

pojavu novih prioriteta koje medijska zajednica sebi postavlja. Ti prioriteti danas se tiču i vlasništva, 

oni se tiču i zaštite konkurencije i prevashodno kontrole drţavne pomoći. Upravo zato, koliko god 

Strategija za mnoge bila razočaravajući dokument, meru njenog uspeha predstavljaće pre svega ono 

što bude postignuto u implementaciji novog modela projektnog finansiranja medijskih sadrţaja i 

efikasnoj kontroli drţavne pomoći. Ako se na ovim poljima bude zakazalo, srpski medijski prostor 

nastaviće da iz dana u dan postaje sve siromašniji, a kontrola nad njim sve jača. 

 


